Cellprovtagning (på livmoderstappen), så går det till

Då har jag varit och gjort cellprovtagning.

Min tanke med det här inlägget är att avdramatisera det vi tjejer faktiskt gör, går på gynekologiska undersökningar och med det berätta hur det faktiskt går till och hur det känns. I alla fall känns för mig. Men även kanske prata om den oron man kan ha inför ett besök. Att prata om underliv, slida osv är ju inget man precis gör. Och även fast jag är 40+ så kan det kännas lite konstigt även fast det här är ju det typ mest naturliga som finns, för det är ju våra kroppar det handlar om. Jag hoppas också att inlägget gör att du går och gör din cellprovtagning när du blir kallad.

Okej, till min cellprovtagning. Jag fick kallelsen förra året men kunde inte gå då och kallelsen räcker i ett år så det var verkligen dags att göra det innan kallelsen gick ut. Så här ser en kallelse ut:

Vem blir kallad till cellprovtagning? Ja inte killar i alla fall, utan det är ju vi tjejer som måste kolla vårt system kontinuerligt. Men det kanske inte är så konstigt, vi har ju en ganska avancerad kropp i jämförelse med killar. Vi ska ju för sjutton kunna bära på en bebis, så nog är vi avancerade.

Varje kvinna i åldern 23-64 år kallas till cellprovtagning regelbundet. Gynekologiskt cellprov tas på kvinnor för att på ett tidigt stadium kunna upptäcka cellförändringar som riskerar att utvecklas till cancer om de inte behandlas. Så det är ju en riktigt, riktigt bra grej. Eller hur!! Frågan är då, går alla? Nej, tyvärr inte. Från en artikel år 2014 sa man då att det var ca 200.000 st kvinnor som inte gör undersökningen varje år. NOT GOOD!!

Det finns ju säkert flera orsaker till varför man inte går men om anledningen är att jag orkar inte, hinner inte, bryr mig inte osv så skulle jag vilja ge er en rak höger. Fattar ni vad bra vi har det i Sverige med detta? I vissa länder är kvinnan värd nada eller att det inte ens finns någon sjukvård att tillgå. Så ta ditt förbenade I-lands nylle och GÅ!!!

Eller, förklara för mig gärna varför du inte ska gå. Varsågod och förklara…

Så tillbaka till mitt lilla besök. Eftersom jag inte kunde gå på den tiden jag blev kallad kunde jag ju välja vilket drop-in ställe som helst. Hittade ett nära jobbet som jag ringde till för att verkligen få bekräftat att de gör cellprovtagning. Det var ett väldigt litet ställe, ett privat ställe, men oj vad bra det var. Jag kommer in och de frågar vem jag ska träffa och jag säger att jag ska ta cellprov. Jag blir visad till en soffa och får en penna för att fylla i fakta på baksidan på pappret. För det hade jag ju inte lyckats med innan jag kom även fast jag haft pappret i flera månader. Jag hinner knappt börja skriva på pappret förens det kommer en jätte trevlig tjej, en barnmorska, och hämtar mig. Är det alltid en barnmorska som gör undersökningen? Nej, det kan vara en gynekolog eller barnmorska.

Jag och barnmorskan går in till rummet och jag skriver klart pappret medan hon kollar i sin dator att jag verkligen är jag då hon har tagit mitt leg. Sedan säger hon att jag kan gå bakom skynket och ta av mig. Jag säger att ja, det känns ju stor mening när jag snart ändå ska vara naken framför henne. Och så skrattar vi lite åt just det att man ska gömma sig i avklädningsdelen men sedan ändå vara helt naken på underkroppen framöver henne.

Så hur fungerar en cellprovtagning, hur går det till och hur känns det?

Har man varit hos en gynekolog så vet man ju redan att man ska upp i den fantastiska ”stolen”.  Killar ni har fäään ingen aning hur bra ni har det men det är en stol som gör att man spreddar och visar hela sitt underrede rejält. Här har ni en bild på hur det ser ut:

Nästan alltid så ska man också komma längre fram, alltså mot gynekologen så det känns som man ligger typ utanför stolen. Att ligga så där upp med benen gör ju så att säga alla hålen lättare öppnas även där bak. Jag är alltid super nervös att jag ska fisa, för det vill man ju inte gärna göra när de sitter där med ansiktet. Men det gjorde jag inte den här gången heller. Sedan kan det ju faktiskt lukta lite olika dofter från slidan och ibland kan man ju under vad som händer där nere. Men att det luktar är ju både normalt och naturligt. Och varje underliv har sin alldeles egna lukt sedan kan det ju hända olika saker som gör att lukten förändras och då ska man söka hjälp.

Jag vill tipsa om den här sidan underlivet. Här kan man läsa om illa lukt men även om massor med annat bra som handlar om vårt underliv. Så att jag, att du, att andra har lukt från slidan är alltså helt normalt. Det ska alltså inte lukta som en parfymfabrik eller nyponros där nere. Det är fel. Så har du inte några problem med illa lukt så är det inget konstigt och gynekologen kommer heller inte tycka något är konstigt. De är där för hjälpa dig. Glöm inte det. Men om man ändå är jätte nervös att man luktar inför besöket, hur gör man då? Mitt tips är att ta med dig en liten handhandduk och den tvålen/rengöringsmedlet du brukar tvätta dig med till jobbet/skolan och sedan innan du ska iväg så går du in på toaletten och rengör dig lätt. Då slipper du vara nervös över det.

Cellprovet tas med hjälp av ett spekulum, plastspatel och en liten borste. Vad är då ett spekulum? Det ser ungefär ut som ett L eller ett skohorn men har oftast två olika utseenden:

 

Spekulum förs då in i slidan och är till för att gynekologen ska kunna se in. Sedan används spateln som stryks mot livmodertappen och sedan används borsten i livmoderhalskanalens nedersta del.

Det känns ju lite udda när man känner inifrån att någon pillar där inne. Personligen tycker jag inte alls det gör ont bara att det är en liten udda känsla. Fast det är ju som sagt inte som konstigt när någon pillar långt där inne.

Det här går på typ 1 minut så det går verkligen hur snabbt som helst. Sedan är det bara att hoppa ner från gynekologstolen och klä på sig. Sedan fick jag information om att provsvar kommer att komma inom några veckor. Och jag kommer att få ett hederligt vanligt brev med posten oavsett om svaret så att säga är positivt eller negativt. Det här tycker jag är riktigt bra att man verkligen får information oavsett svaret.

Nu var jag alltså klar, alltid lika skönt. Även fast jag inte känner mig jätte obekväm att visa mig naken inför en barnmorska eller gynekolog så vet jag inte om jag gillar och ligga och spredda i den där stolen för det. Ingen favvo syssla så att säga. Men varje gång jag har gjort cellprovtagning eller varit hos gynekolog så blir jag alltid lika glatt överraskad hur duktiga och trevliga de är. De gör att man inte känner sig konstig.

Så det här var alltså hela besöket. Själva undersökningen tar 1 minut och den eventuella nervositet man har innan känns ju helt onödigt. Så har du en kallelse hemma och inte har gått, gör det. Den är till för DIG! Nyttja denna förmån. Vill du läsa på riktigt ordentligt så vill jag även tipsa om 1177-vårdguiden. Här finner du svar på typ allt, det är riktigt bra skrivet och förklarat.

Okej era sköningar, gå och ta hand om ert underliv. Tänkt på att ni bara har ett!

Kram på er

 

 

 

Lämna en kommentar