Första plantering fixad, My soulwork

Idag var det äntligen dags för lite soulwork. Arbete för själen. 🙂

Igår var vi och åkte runt halv Sverige kände det som. Plantagen, Bauhaus, Granngården etc. Jag kände nämligen att det var dags att fixa krukorna som jag hade köpt helgen innan på Plantagen. Våren har ju varit något seg och det finns väl risk att det blir något bakslag igen men nu får det bara vara vår, det har jag bestämt!

Så här såg det ut innan jag startade.

Jag borde ha tagit ett bättre FÖRE kort men det här får duga. De två svarta stora krukorna, den grå och bruna krukan köpte jag på Plantagen förra helgen. De blå krukorna har jag haft sedan innan. Det var helt galet förra helgen för det var ju typ första helgen som det var lite värme och sol och det märktes för det var bilar överallt på Plantagen även ute på vägen. Men har man ett mål så har man. Sambon hängde med och han är inte alls road av trädgård och blommor men tycker att det blir fint när det blir klart. Men lite bärhjälp tackar man ju inte nej till. Plantagen hade även rabatt på alla sina krukor så här skulle det shoppas.

Vi har ju även världens största altan. Nej, det har vi inte men ibland känns det så och det är svårt att vet hur man ska inreda hela ytan. En liten kruka märks så att säga inte. Så jag gick på de större krukorna. Men där i affären kändes de stora krukorna vääääldigt stora, så jag gick på en storlek mindre. När man nu ser krukorna på altanen så inser jag, självklart skulle jag ha köpt de största krukorna för vår altan fixar det. Men det ska shoppas mer framöver och då får jag gå in på XXXL storleken istället.

Så igår var det dags för blomköp. Det är ju som att går i en godisaffär. Jag älskar när det är mycket färg, för jag tycker man blir så glad av att se dem. Jag har egentligen ingen super plan när jag handlar utan går fram och tillbaka, fram och tillbaka och fram och tillbaka igen och tar det jag tycker verkar var fint. Jag läser på krukorna för att förstå om de trivs i sol eller skugga och hur höga de blir samt ser vilken period de blommar. Då vår altan ligger i solen hela dagen är det ju ingen ide att köpa växter som trivs i skugga, de skulle ju dö. Olika höjd på växterna gör ju att krukan får en fin form. Jag vill även gärna ha några växter som hänger, för jag tycker det är så fint när det hänger ner från krukan.

Kan jag något om växtnamn, vet jag vad jag egentligen har köpt för blommor? Noop. inte alls. Förutom sol och skugga, höjd och blomningstid så går jag på känsla. Jag har alltså ingen kunskap i blommors namn. Men varför behöver jag det? Det lär väl inte bli ett förhör sedan, utan blommorna ska ju stå där och bara se fina ut. Planering i kruka kräver ju också en hel del jord. Och vilken jord ska man ta då? Det finns ju hur många som helst. Jag brukar ta en ganska enkel (billig) jord, någon där de har ta 4 st betala för X kr. Så det blev vanlig jord samt kogödsel för att blanda i lite. Hade jag dock planterat i trädgården hade jag köpt kvalitetsjord, för då slipper man att jorden innehåller en massa skott/fröer som sedan blir ogräs. Men den här jorden ska vara i kruka och då tänker jag inte lika mycket på kvaliteten. Det blev totalt 8 säckar vanlig jord och en säck kogödsel.

Vi har en del rådjur som brukar gå på vår tomt och jag älskar när de tar en promenix. Tycker de är så söta. Samtidigt vill jag ju inte att de ska äta på det jag har planterat så nu köpte jag även en hink benmjöl som jag läst på att rådjur gärna undviker. Vi lär ju se om det stämmer eller ej men jag blandade i lite i varje kruka. Innan jag planerar brukar jag placera ut blommorna antingen bredvid krukan eller i krukan för att se vilka blommor som ska var. För denna gången hade jag ingen plan när jag köpte blommor, jag bara köpte. Jag brukar dock vara lite mer strukturerad och tänka att till den här krukan behöver jag det här och till den här krukan behöver jag det här. Nu var det inte så, så det vara bara att tänka på plats med alla blommor framme.

När jag bestämt vilka jag ska planera var så planterar jag dem i krukorna. Alla krukor ska bli helt klara innan jag vattnar. För mitt i processen kan jag ibland känna för att flytta någon blomma till en annan kruka och då är det en stor fördel om det inte är något vatten i. Efter plantering och jag känner att blommorna sitter stadigt i krukorna, jag har städat bort runtomkring så är det vattning. Jag brukar vattna lite lagom första gången så jorden hinner ta åt sig vattnet. Annars blir det lätt att vattnet åker rakt igenom. Efter några timmar kör jag en vattning till och då vattnar jag desto mer. När man har planerat något nytt kräver det ganska mycket vatten. Mer än vad man kan tro, så man ska inte fega med vattnet.

Hur blev resultat då? Själv är jag ganska nöjd, vet inte vad ni säger?

Ni vet när man precis har varit hos frisören så är håret lite spretigt eller vad man ska säga. Det har inte lagt sig i sin naturliga form riktig. Så är det med blommor också när de är nyplanterade, så de ser lite spretigt ut nu. Blommorna kommer ju även växa till sig och fylla krukorna bättre vilket gör att det kommer se lite annorlunda ut. Det kortet får jag ju ta längre fram men så här ser helheten ut nu i alla fall.

Och så här snygg blev mina naglar. Nej jag använder inte handskar för jag gillar känslan att hålla på i jorden och tycker jag känner lättare när jag ska arbeta med blommorna.

Så mitt bra-för-själen grejen är att hålla på i trädgården, med blommor och växter. Hoppas du har något också sådant. Jag hoppas i alla fall att det här gav lite inspiration till att planera en kruka hemma hos dig.

Ha en fortsatt fin söndag!

 

Lämna en kommentar