Crossfit – Yes nu har jag testat, Grymt kul!

Idag var ingen vanlig dag för idag testade jag Crossfit!

Har skaffat träningskort men inte kommit dit pga varit förkyld men har nu alltså varit där för FÖRSTA gången!! Var sjukt nervös när jag skulle dit men hade så klart bestämt mig, så det var bara att ta sig dit. Kl 10.00 började passet och jag var där i ganska god tid för jag ville ju hitta dit jag skulle och kunna känna in stället innan det skulle börja. Sedan var det all-in i nästan 1 h. Puuuh! Jag berättar mer längre ner om hur det gick och vad vi gjorde men kan säga att det var jobbigt. 🙂

Varför crossfit? Är det verkligen bra? Det finns nog många som har en hel del åsikter om detta. I min träning är det viktigt med kvalitet, inte kvantitet. Jag gör hellre långsamt och få repititioner än snabbt och många repititioner. Crossfit är ju kanske ganska känt för kvantitet men jag skulle även säga kvalitét. Dock kan man se på tävlingar att det kanske inte alltid är jätte bra teknik alla gånger. Men under tävling, i många sporter, så tummar de kanske på just exakt rätt och då menar jag bra för kroppen. Hur nyttigt är det för kroppen? Men kolla elit idrottare, är det sunt de håller på med?

Men varför crossfit då? Jag tycker att det verkar vara en så skön träning och man blir STARK. Stark att kunna använda kroppen, inte bara få en snygg biceps muskel utan stark i hela kroppen. De som tävlar Crossfit är helt galna atleter. Förra året på 2016 Reebok CrossFit Games vann Katrin Davidsdottir bland damerna och är en kvinna som är så fysiskt och psykiskt stark så det är helt crazy. Jag har följt henne ett tag på Instagram ni hittar henne under namnet: katrintanja. Här har ni henne:

Vilken tjej, så jäkla cool! Blir ju lite avundsjuk.

För den som undrar, men hur vältränade kan de vara egentligen och lyfter de verkligen så mycket? Så kan jag varmt rekommendera dokumentären ”Fittest On Earth”. Är du en som tränar, oavsett om det är Crossfit eller annat, så är den helt klart värd att se. Du kommer att få se atleter. Riktiga atleter. Det jag gillar extra mycket med Crossfit är att det är män och kvinnor som är starka, starka på riktigt! Och som tjej inspireras jag självklart av tjejerna. Jag tycker det är så häftigt att se tjejer som är grymt starka, som köttar på, som svettas, skriker och bara kör. Fokus är träningen, ingenting annat. Jag tycker de här tjejerna är världens förebild hur stark en tjej verkligen kan vara. Tycker också det är bra att se tjejer där utseendet inte är viktigast. Nog för att många är snygga men fokus är träningen. Love it! Jag tror att vi tjejer skulle må mycket bättre om vi kunde släppa på det yttre och även våga lyfta tyngt.

Så hur stark och tränade är lilla jag då? Jag har en grundkondis men som verkligen kan bli bättre. Stark är jag i vissa delar. Har lite axel-, höft- och knäproblem. Men jag jobbar ganska hårt med dem nu för att det ska bli bättre. Därmed kan jag inte utföra alla övningar all-in och jag har heller inte styrkan för det i alla övningar men jag måste börja någonstans. Pga. axelproblemet så har jag inte kunnat köra så mycket bröst och axelövningar för att bli stark och det märks så klart i träningen. Men det spelar ju ingen roll, det är bara att köra ändå. Tips, skulle du skada dig. Rehaba ordentligt på en gång!! Vänta inte i några år utan rehaba då! Lovar att det är helt klart mycket bättre. Och jag har ju alltså inte gjort det, så här är jag. Men är det vettigt att börja träna Crossfit med vissa begränsningar? Japp säger jag, för jag har bra koll vad jag kan göra och inte göra samt vad jag måste tänka på i olika rörelser. Jag ser det här som en riktigt kick start. Ju snabbare jag blir hel, desto mer och tyngre kan jag träna. Så det är ju bara att köra på 🙂

Så hur gick det idag och hur var passet? Här ser ni det vi gjorde idag:

Min axel tyckte inte alla övningar var jätte kul, men improviserade några samt att jag gjorde vissa så långt jag kunde. Vi började med Warm Up, riktigt skönt att få igång kroppen. Sedan var det Tabata surprise, som passet hette på schemat idag. Yes, skön surprise blev det. En Tabata är att jobba i 20 sekunder, vila 10 sekunder och sedan gör man det i 8 rundor av detta. Det betyder att vi gjorde alltså Push up:s i 20 s, vila 10 s, Push up:s i 20 s, vila 10 s osv. tills 8 rundor var klara. Sedan var det Shuttle run på samma sätt osv. Jag tror ni förstår gången. Som sagt, jag fixar ju inte att göra alla övningar helt hundra men den övningen som verkligen var super jobbig och som jag såg att flera dog på var Mountain Climbers. OMG! Nog för att jag har gjort dessa förut och tycker att jag är helt okej på det. Men efter att ha gjort Push up, Shuttle Run, Dumbbell Snatch och Box Dips så var jag ganska död.

Så är Crossfit för mig eller är det världens sämsta grej?

Det var helt fantastiskt!! I´m hooked! Vet inte om jag kan säga det efter en gång men oj vad jag gillade det. Känns precis rätt för mig. Oj vad jag längtar till att jag verkligen kan leverera helt all-in. 2018 Reebok CrossFit Games here I come….eller kanske inte….haha. Men jag skulle verkligen vilja bli så stark jag kan sedan om jag kan tävla i någon tävling eller ej är inte så viktigt. Men nog vore det kul!

 

 

 

Lämna en kommentar