Inspirerande föreläsning med tävlingscyklisten Jessica Carlen

Igår var jag på en inspirerande föreläsning som faktiskt jobbets sportförening hade ordnat. Det var Jessica Carlen som inspirerade sportföreningen med budskapet att ”Vi mår bra av att röra på oss”. 

Här har ni mig och Jessica. Bad en kollega fota och självklart fotades det helkropp då….var väl kanske inte nödvändigt….haha. Men ja, ja, jag är glad att det blev en bild 🙂


Jessica har många järn i elden bl.a. som tävlingscyklist, instruktör och bloggare och har bl.a. ett SM guld i bagaget. Hon är grundare till She Rides comminity och har jobbat för att få in fler tjejer i cykelsporten. Du kan läsa mer om Jessica på hennes blogg här.

Föreläsningen började med en inspirationsfilm som Nike har tagit fram. Har sett den förut och den får en verkligen att vilja röra på sig. Hon hade några riktigt bra keyfactotrs så som vilka effekter man får av att röra på sig. Att man blir glad, får mindre ont och sover bättre. Och att man även blir snyggare. 🙂 Skön slutkläm och så rätt. Om kroppen mår bättre så kommer ju hud, hår osv må bättre. Så klart man blir snyggare då! Helt enkelt allt blir bättre!

Sedan kan man gå till överdrift med träning och då kan det bli något annat. Men om vi håller det till en lagom nivå så är det väldigt mycket positivt som kommer utav rörelse och träning. Sedan ställde hon frågan: ”Hur mycket ska man träna?” Ja det beror ju helt på vad man vill och vad man har för mål. Men att bara bibehålla det man har idag men ändå att få igång kropp och hjärta så räcker det med 150 min lågintensiv eller 75 min högintensiv träning. 

En annan keyfactor hon pratade om var att man ska se till helheten. Det är lika bra jag är tydlig här: HELHETEN! Det är så viktigt och som jag också försöker förmedla. Man har kanske jobb, familj, vänner, läxläsning, hälsa på farmor, åka och handla, man blir förkyld osv. Alltså livet består av ett flertalet faktoter och händelser som påverkar hur ens vardag ser ut. Så när man ska börja med någon typ träning så behöver man tänka på helheten. Få till en realistisk plan. Då är det helt klart en större chans att det blir av. Så helheten är super viktig för att få till en balans i livet. 


Jessica pratade också om att det är viktigt att ”hitta din grej”. Också super viktigt. Idag med socialamedier så känns det vanligt att man ser någon som har lyckats på något sätt med träning och hur de äter och då vill man gärna kopiera det rakt av. Nu vill jag skrika ut: NEEEEEJ. Du kan ha turen att hitta en ”kopia” av dig själv med hur den lever och äter men det är nog mer troligt att det inte är så. Att lyckas med träning och kost så finns det bara ett sätt. DITT sätt. 

DIN kropp och DITT liv innebär att du måste hitta DITT sätt. Alltså, hitta din grej som fungerar för DIG.

Om man idag kanske inte rör sig så mycket och nu vill börja så meddelade Jessica även: Ge inte upp och satsa 30 dagar. För att få in en ny vana så menar Jessica att det behövs 30 dagar tills det blir rutin. Och jag kan hålla med. Du behöver runt en månad tills en rutin sitter. 

Ett viktigt ämne hon tog upp var sociala medier. Hon ställde frågan om hur många som är på Instagram. Sedan fortsatta hon att fråga hur ofta man var inne. Är det en gång i veckan, varje dag, varje timme? Men hon tog även upp om varför man följer vissa. Hjälper det dig att bli en bättre version av dig? Inspirerar det dig? Eller skapar det mer ångest? Jag tycker det här är ett jätte intressant ämne som jag vill ta upp i ett separat inlägg men själv använder jag Instagram som inspiration inom träning. Jag följer folk som lägger upp hur de tränar. Så jag får bra tips på övningar. Men ta dig själv en funderare om du ska följa en viss person/företag/organisation eller om du faktiskt ska välja att sluta följa dem. Följ sådan som får dig att må bra och du blir inspirerad av. Då kan Instagram vara riktigt bra. 

Jessica avslutade med detta citat som jag skriver under på: 

Du är alltid starkare än vad du tror!

Så med det sagt. Få till träning eller rörelse så det passar ditt liv.

Lämna en kommentar