Mysig spontan resa till Gotland….men höll inte på att komma hem

Har varit några dagar på Gotland. Super mysigt!

Jag skulle inte säga att jag är så spontan när det gäller resa och så utan mer planerar allt i detalj. Och då handlar det om var jag ska bo och vilket är det bästa resesättet. Vad som händer sedan under dagarna jag är borta planerar jag inte men för övrigt ja. Nu har ju då alltså varit spontan och det blev ju bra haha…. för vi höll inte på att komma hem. Mer om det längre ner. Men jag ville även dela med mig om några godbitar som vi fick uppleva.

Vi hade pratat om att dra iväg några dagar bl.a. till Gotland så sagt och gjort. I söndags satt vi på altanen och diskuterade om när och var vi skulle åka. Kollade lite färjor till Gotland och ganska mycket var redan bokat. Det gick dock en färja 02.25 som skulle funka, vilket innebar att vi skulle vara framme 05.40. Min sambo, som inte är lika crazy planer som jag sa, ”vi bokar”. Och jag sa, det är lika bra för annars kommer jag sitta här och planera ihjäl mig. Pang så hade vi biljetter till Gotland. Nu var det bara packa badkläder, lite annat och dra. 01.00 drog vi hem ifrån och kom lagom till färjan. Vi hade bokat med egen hytt så vi kunde sova några timmar, skönt!

Boende hade vi bokat och det blev Tofta strandpensionat. Jag ringde dit för att kolla hur tidigt vi kunde komma in i rummet och det var ju kl 15.00 och vi skulle komma jätte tidigt. För 500 kr extra kunde vi få rummet när receptionen öppnade, perfect! Vi åkte av färjan och åkte till ringmuren och satt och halv sov i bilen tills ett bageri skulle öppna 06.30. Gott med lite frukost. Sedan drog vi ner mot Tofta. Den huslängan vi skulle bo i var närmast ner mot vattnet, super fint. Inte jätte billigt, inte jätte fint men skönt att ha två nätter där vi skulle hänga. Så här såg det ut.

In på rummet, sov några timmar för att sedan köra strandhäng, 50 m från huset. Det blev sol och bad och vattnet var inte jätte varmt precis men det var ändå skönt. Vi hade ingen plan vad vi skulle göra så på kvällen så vi drog in till Visby för mat. Vi hamnade på Brooklyn Visby, burgare ställe. Efter att ha ätit super burgare i Stockholm på bl.a. Phils och Lillys Burger så var det väl inte jätte imponerande. Men gott med mat. När vi sitter och äter funderar vi på när vi ska åka hem för vi beslutade aldrig vilken dag vi skulle åka hem då vi ville ha det öppet. För nu hade vi ju boende mån-ons men vi kunde tänka oss att vara på Gotlands till torsdag. Vi börjar kolla färjor hem torsdag. INTE EN ENDA FÄRJA som var ledig. Lite panik….

Det fanns lediga färjor för bara personer men inte med bil. Vi kollade om vi skulle ta färjan till Oskarshamn i stället för Nynäshamn, fullbokat. Vi kollade Visby till Västervik, fullbokat. Ehhh…jaha vad gör vi nu då??? Vi kollade hemresa onsdag, vi kollade torsdag, vi kollade fredag. Allt var bokat. Den första dagen vi kunde se att vi kunde få med bilen hem var på söndagen. Åkaj…låter ju bra, Not! Vi började fundera på alternativen. För vi var tvungna att åka hem till våra katter, annars kanske vi hade kunnat stannat. Så vilka alternativ hade vi då?

1. En åker hem med första färjan som går mot Nynäshamn, tar sig kommunalt ända hem, åker kommunalt och köper mer kattmat (eftersom den var slut och var avgörande för att vi skulle kunna vara borta hem ifrån). Åker kommunalt till färjan igen och tar färjan till Gotland och vi tillsammans spenderar flera dagar på Gotland. För att sedan ev. fortsätta semestern på fastlandet.
  2. Båda åker hem med första färjan som går, parkerar bilen vid Visby terminal, åker kommunalt hem. Köper kattmat och är några dagar hemma för att sedan tillsammans åka tillbaka till Visby, hämta bilen för att åka färjan tillbaka eller ev. till Oskarshamn för vidare resa.
  3. Samma som tvåan men vi hyr en bil i Nynäshamn och har några dagar hemma tills vi måste tillbaka till Visby igen.

Så ”världens bästa” alternativ alltså. Vi sa att vi skulle inte bestämma oss förens vi pratat med någon så ner till terminalen och parkera på 10 min parkeringen. För det där lär väl gå fort att boka nåt. Här träffar vi Emma, en ängel. Det visste vi inte då men berättar snart. Vi berättar att vi var lite föööör spontana och nu skulle se vilka möjligheter vi har att ta oss från ön med eller utan bil. Att vi kunde åka till Oskarshamn eller Västervik, spelade ingen roll. Hon började kolla i sin dator och kom fram till samma sak som vi, första hemresa med bil blir söndag. Hon kollar alla möjliga alternativ med att en åker till Nynäshamn för att sedan komma tillbaka osv. Vi var beredda på att åka när som helst på dygnet. Hon meddelar också att man kan ta standby biljetter men det är ju ingen säkerhet att man faktiskt kommer med. Och vi behövde komma hem till våra katter så vi ville boka.

Vi tog en liten paus i pratet med Emma för vi behövde bestämma oss till skitvalet nr 1, 2 eller 3. Vi kollar dock med goda vänner om vi kan låna deras bil om vi nu  båda kommer till Nynäshamn utan bil, och det var inga problem. Yes! Så då bestämmer vi oss för att parkera bilen på långtidsparkeringen i Visby, båda åker hem, vi lånar bilen, är några dagar hemma för att sedan åka tillbaka till Visby för att direkt vända och hämta bilen på söndagen. För att sedan dra vidare på bilsemester.

Då meddelar Emma genom luckan att söndagsbiljetterna nu var sålda. Ehhh….okej, vi behöver vara lite snabba nu. Första färjan hem skulle nu vara måndag. Taget! Nu hjälper Emma oss att boka en massa biljetter, ombokningsbara för man ska kunna få pengar tillbaka. Hon kan inte boka alla resor på en gång så vi bokar och betalar en resa. Sedan sa hon att hon skulle kolla en sak med sin chef för hur vi ska få tillbaka pengar. Hon är borta kanske 5 min, vi ser henne längre bort. Vi har nu varit där säkert 30 minuter och vår parkering var ju 10 min. Men vi kan se bilen från terminalbyggnaden och ännu är det lugnt. Hon kommer tillbaka och säger att hon har fixat det, men inget mer. Är tyst och grejar en massa på datorn.

Summa sumarum. Emma har fixat så vi kan få åka med färjan hem torsdag morgon. Efter fix och trix så har de kollat hur övrig beläggning på färjan var, alltså med lastbilar osv, och det var lugnt. Vi har alltså en biljett hem! Fattar ni, biljett hem!!! Efter ha funderat ut alla skitvalen och pratat med vänner så har vi plötsligt biljett. Aahhhh!

Det här hade aldrig hänt om vi inte hade åkt till terminalen. Det hade förmodligen aldrig gått om vi inte träffat Emma. Vill bara säga att vi krävde ingenting att de skulle fixa nåt speciellt utan vi var beredda att köpa en massa olika biljetter för att kunna ta oss fram och tillbaka för att sedan förhoppningsvis kunna få en del pengar tillbaka. Jag förväntar mig inte att någon ska bryta ryggen för mig för att jag har varit ett klantarsel. Men nu hände det och vi är så tacksamma för att det ordnade sig. STORT TACK till världens bästa EMMA och hennes kollegor!!

Puuuhhh……vi har biljetter, vi tar bilen tillbaka till Tofta och i bilen repeterade vi det vi nyss varit med om. Helt galet. Att vara spontan är ju bra men kanske inte såååå spontan att man inte kollar biljett hem. Bra lärdom 🙂 Okej långt utlägg om detta men det var så sjukt och sitta på en restaurang i Visby och få lite panik att man inte kan ta sig där ifrån. Vem visste att så många ville till Gotland? Ja tydligen inte vi.

På tisdagen blev det sämre väder så då körde vi road-trip på Gotland. Jag hade kollat ut några loppisar som vi styrde mot och sedan svängde vi in där vi såg något kul. Antingen tror jag man gillar loppisar eller så gör man det inte. Jag gillar dem. Men det ska inte var en massa skit utan mer äldre gedigna saker. Älskar t.ex. om man hittar gamla kökshanddukar eller örngott. Detta var det jag fyndade och köpte:

Två gamla mjölkannor en blomvas som ett provrör och sedan fem små glas flaskor/vaser.  Glas flaskorna har jag tänkt att ha som små vaser, så vi får väl se om det blir fint sedan. Jag hittade alltså inga kökshanddukar eller örngott denna resa men nöjd ändå.

Mat på kvällen var inget planerat utan vi gick och kollade på hotellets restaurang. Inte jätte upphetsande. Kollade google vad som låg nära och åkte iväg. Vi ville inte ha pizza eller något sådant utan mer rejäl mat. Vi åkte till ett ställe men det var semesterstängt. Sedan hittade vi till Lilla Bjers. Lite finare ställe med fast meny på 3 eller 5 rätters. Det var en del folk och vi visste inte om vi kunde få något bord. Men det kunde vi, ett sällskap skulle bara avsluta sin middag. Det blev lite soffa häng med ett glas Chablis och kollandes i några av alla deras matböcker de hade i väntan på vårt bord.

Det finns god mat och sedan finns det GOD MAT. Kan verkligen rekommendera ett besök på Lilla Bjers. Allting var perfekt. Restaurangen var i ett orangeri med några bord, det fanns stora gröna växter där, skön soft musik var på i bakgrunden, personalen var hur trevliga och serviceminded som helst. Alla detaljer var perfekta. Här kommer en bild från deras hemsida, visst ser det magiskt ut.

Screen Shot 2017-08-04 at 09.35.36

Här är lite bilder från där vi satt i blommor och blader.

Så enkelt med en liten blomma på servetten men så snyggt.
Jag kommer inte ihåg vad maten hette eller vad exakt vi åt men här kommer bilder på det. Jag vet att fota mat krävs bra kamera och belysning så allt kanske inte ser jätte gott ut men lovar det var super gott. Så mycket smaker.

Titta så härligt brödet ligger uppdukat på samma korn som det också är gjort av.

En fantastisk kväll blev det med otroligt god mat. Vet inte om ni reflekterade över porslinet? Tallrikarna var ju jätte fina och vi frågade var de hade köpt dem. Vi fick reda på att det var en keramiker på Gotland, Linda Kalström, som driver sin egen butik Lindas krukor. Så på onsdagen åkte vi till Lindas krukor för att kolla och titta vad vi köpte. Sååååå fina!!

Eftersom vi skulle åka med färjan vid 07.00 på torsdagsmorgonen ville vi bo nära. Det blev Best Western Solhem, mycket bra hotell. Onsdagen blev även lite sol och bad och sedan blev det promenix i Visby. Det var strålande sol och en riktigt skön dag som även blev en underbar sommarkväll. Vi hamnade tillslut på baren Krönet. Wow!! Världens utsikt, goda drinkar och skönt häng. Tanken var att gå och äta någonstans men vi ville hänga kvar i baren så länge det gick för det var så fint. Här är några bilder där ifrån.

Och här kan ni känna den sköna stämningen.

Efter tre drinkar och en Langos som jag inte har ätit sedan första året med Vattenfestivalen i Stockholm blev det mat och sedan bio, Atomic Blonde. Hem och sova för 04.30 skulle klockan ringa så natti natti. Torsdagen kom vi som sagt med färjan och man ville inte riktigt tro det förens vi var på den men vi kom med. Hem till våra små troll som undrade var vi hade varit.

Så ska du resa, var spontan men glöm inte att kolla hemresan också. Bara ett lite tips 🙂